Docent en Advocaat: bepaald geen gescheiden werelden

Alrik de Haas

Afwisseling en extra uitdaging

Het leven van een strafrechtadvocaat is buitengewoon afwisselend en vergt tegelijk veel inspanning. Je bezoekt door heel het land cliënten in en buiten het gevang en je stippelt voortdurend strategieën uit voor de te voeren verdediging. Je probeert de officier van justitie in de strafzaak zo nodig een andere koers te laten varen. Is de strafzaak eenmaal bij de rechter, dan is het doel hem uiteindelijk te kunnen overtuigen hoe de zaak zou moeten eindigen. Iedere week zit ik wel in een overleg met een aanklager en sta ik meermalen voor de rechtbank en het hof. Ten diepste gaat het altijd over mensen die om uiteenlopende redenen in een nare situatie terecht zijn gekomen. Het is een dankbare taak om in zo’n bijzondere periode in het leven van mensen hun raadsman met een unieke rol van betekenis te mogen zijn, in de meest brede zin van het woord.

Dat mijn dagelijkse praktijk nog meer kon worden verrijkt, bleek toen ik medio 2013 werd gevraagd mijn bijdrage te bieden aan de toen nieuwe Beroepsopleiding Advocaten. De uitdaging om met prof. dr. Theo de Roos en mr. Wout Morra de leerlijn Strafrecht op te zetten kon ik niet laten gaan.

De lat voor het cognitieve onderwijs lag hoog. De nieuwe beroepsopleiding moest meer bieden dan de oude beroepsopleiding bood. Het onderwijs moest eigentijds en vooral effectief zijn. Praktijkgerichtheid en specialisatie stonden centraal. In september 2013 stond de nieuwe Beroepsopleiding er. In korte tijd hadden we een compleet nieuwe digitale leeromgeving en onderwijsprogramma voor de minor en major Strafrecht ontwikkeld.

Van advocaat naar docent

De functie van een advocaat en docent is een bijzondere, maar goede combinatie. Aan de ene kant sta je met de voeten in de klei, aan de andere kant zorg je ervoor dat je voortdurend bijblijft met de recente ontwikkelingen in je vak. In beide functies ben je van mens tot mens aan het werk. Cruciaal is dat je beseft dat stilstaan achteruitgang is: als advocaat en docent is ‘life long learning’ een noodzakelijke voorwaarde om voldoende bij te blijven en je rol goed uit te voeren.

Door als hoofddocent (net als de collega – hoofddocenten Theo de Roos en Wout Morra) zelf ook cognitief onderwijs te verzorgen, blijf je nauw in verbinding staan met de stagiaires. We weten wat er speelt. Met die kennis hebben we de afgelopen jaren verbeteringen doorgevoerd in het onderwijsmateriaal. Stilstaan; daar doen wij niet aan. We willen de contactmomenten met de stagiaires zo optimaal mogelijk benutten. Ons doel: steeds opnieuw ‘echt goud afleveren’ binnen de beroepsgroep.

Waar het allemaal om gaat

Laatst had ik een spontane ontmoeting met een advocaat-stagiaire. Haar verhaal vond ik bijzonder omdat zij ook bekend is met de oude Beroepsopleiding. Eerder had ze de advocatuur om diverse redenen verlaten. Op één vak na had zij de ‘Oude Beroepsopleiding Advocaten’ afgerond. Inmiddels had ze haar carrière weer opgepakt en kwam terecht in de ‘Nieuwe Beroepsopleiding Advocaten’. Ik vond het prachtig om te horen met welk enthousiasme ze daarover sprak. Hoewel de belasting qua tijd wat groter is geworden, gaf de stagiaire aan dat ze nu veel beter wordt opgeleid. De extra tijdsinvestering heeft ze er daarom zeker voor over. Ze vindt het onderwijs meer toegespitst op de praktijk van de advocatuur en doordat ze een leerlijn kon kiezen die aansluit bij haar dagelijkse praktijk, ervaart ze meer diepgang. Ook het casusmateriaal spreekt haar aan. Het is toegespitst op de praktijk en daardoor zeer herkenbaar. Met een glimlach op mijn gezicht reed ik later naar huis. Daar doe ik het voor.

De BA

De afgelopen jaren hebben veel docenten en medewerkers van CPO-Dialogue (UO) laten zien ‘nieuw goud’ aan de advocaten te kunnen toevoegen die er voor de clientèle in deze tijd kunnen staan. Er ligt een schat aan onderwijsmateriaal en een gedreven docentenkorps dat professioneel wordt ondersteund door de uitvoeringsorganisatie CPO-Dialogue. Verbeteren kan altijd en dat moet ook, want het recht is dynamisch. Zoals gezegd: stilstaan, daar doen wij niet aan. Laten we samen blijven bouwen aan een toekomst voor de balie waar uiteindelijk de samenleving beter van wordt.

Terug naar overzicht

Aanbevolen artikelen