Praten over praten. Wat een geklets?

De major werd geheel in stijl op Air Max afgerond op zaterdag 30 mei. Of het lag aan al die kaarsjes die jullie voor mij hebben aangestoken weet ik niet, maar volgens mij heb ik me redelijk door het tentamen heen geslagen. Van echt commentaar onthoud ik me echter tot de uitslag (half augustus). Wel kan ik je vertellen dat ik blij was dat ik van 30 mei tot eind vorige week even bij kon komen. De boeken induiken naast je ‘gewone’ werk als advocaat, is toch net even wat anders dan rustig uitbrakken van die donderdagavond en rond vrijdag 14.00 uur eens wat openslaan, kan ik je vertellen.

Communicatieve vaardigheden

Donderdag 25 en vrijdag 26 juni werden wij strafrechtstagiaires verwacht in hotel Bilderberg De Klepperman voor het vak Vaardigheden. Net als bij Woudschoten duurde het even voordat ik erachter kwam dat het hotel niet in Bilderberg maar in Hoevelaken was gelegen, maar dat terzijde. Een prachtig hotel, die Klepperman. Mocht je Hoevelaken ooit nog eens willen bezoeken dan is dit zeker een aanrader (Hoevelaken zelf ben ik overigens iets minder enthousiast over). Gedurende deze twee dagen zouden we onze communicatievaardigheden gaan oefenen waarbij de focus onder meer zou liggen op gesprekstechnieken.

Waarom?

Eerlijk: ik was wat sceptisch toen ik donderdagochtend vroeg in mijn Punto stapte. Waarom zou je gaan praten over praten? Of zoals Kabouter Wesley zou zeggen: wat is daar het praktisch nut van? Wel had ik veel zin om iedereen weer te zien. We zijn nu toch al enkele maanden onderweg met elkaar; het zenuwachtige ‘nieuwe’ (Hoe heet jij? Welk kantoor werk je?) van Woudschoten is er af. En bovendien is een kleine – weliswaar verplichte, maar toch – onderbreking van je standaard werkweken best een leuke afwisseling.

Ervaringen uitwisselen

Het praktisch nut van deze twee dagen openbaarde zich echter al bij de eerste inhoudelijke oefening op donderdag: het geven en ontvangen van feedback. Met behulp van een casus uit eigen praktijk moesten we in drietallen een gesprek naspelen waarin één van die drie aan bijvoorbeeld een kantoorgenoot feedback had gegeven. Hierbij werden we geacht de 4G-methode toe te passen: jouw Gedrag geeft me een bepaald Gevoel, het Gevolg daarvan is dit en dit, dus jouw Gewenste gedrag zie ik zus en zo (tevens toe te passen op je vriendje). Kortom: zelfontwikkeling. Hetzelfde geldt voor die oefening daarna. Middels het kwadrant van Ofman (te vinden via Google), moesten we met elkaar zowel onze sterke eigenschappen als onze ‘allergieën’ benoemen, om daar vervolgens mee aan de slag te gaan. Wat gebeurt er wanneer je te ver doorslaat in je goede eigenschap? Een voorbeeld uit eigen straatje: als je te enthousiast bent kun je opdringerig zijn. Of als je te prestatiegericht bent, kun je daarin doorslaan als control freak. Et cetera. Wederom een mooi moment om even stil te staan bij je eigen ontwikkeling als advocaat. Verder hebben we op donderdag uitgebreid het begrip ‘de vertrouwde adviseur’ besproken, en casussen nagespeeld uit eigen praktijk. Wat betekent het begrip ‘vertrouwde adviseur’, en welke kernwaarden komen daarbij kijken?

“Het houdt niet op…”

Vrijdag stond in het teken van oefenen met acteurs. Zo, en dat was gaaf! We werden verdeeld in subgroepjes, en mijn groepje had zelfs de eer met een (bijna-)BN-er te mogen werken. Ken je die tv-commercial van ‘Stop Ouderenmishandeling’, die reclame van die man met die boot? De vrouw die hem zou mishandelen was dus ‘onze’ actrice. Uit eigen praktijk mochten we een casus kiezen waar we in het verleden moeite mee hadden gehad, om die vervolgens te oefenen met de acteur. Dat an sich is natuurlijk al ontzettend leerzaam, maar niet minder belangrijk vond ik het besef dat iedere stagiaire tegen dezelfde ‘problemen’/casussen aanloopt. Iedere casus die geoefend werd was daarom niet alleen van belang voor degene die oefende, maar ook voor de rest van ons. Daarbij ervoer ik het als een hele geruststelling dat ik dus kennelijk niet de enige ben die tegen bepaalde zaken aanloopt. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een agressieve cliënt? Of wat doe je wanneer hij per se in hoger beroep wil, maar jij acht dat kansloos? Wat zeg je tegen de teleurgestelde cliënt die gevraagd heeft om jouw patroon, maar in verband met diens aanwezigheid met jou opgescheept zit? Hoe breng je slecht nieuws? Maar ook: hoe voer je een gesprek met je patroon over de werkdruk die je eventueel teveel zou worden? Ongetwijfeld het leukste en meest leerzame gedeelte van deze twee dagen.

Dank Dion en Maud!

Naast alle serieuze activiteiten hebben we ook voldoende tijd gehad (of beter gezegd: genomen) om te ontspannen. Uiteraard zijn we op donderdagavond de enige “club” die Hoevelaken rijk is ingedoken. Afgezien van één andere kroeg die gesloten was, was dit overigens ook onze enige optie. Niet dat dat iets uitmaakte; met 30 man (want andere gasten waren er nagenoeg niet) is het al snel gezellig. Aan de stagiaires die na ons gaan: doe de hartelijke groeten aan barman/-jongetje Dion en barvrouw/-meisje Maud. Kleine tip: als je lang genoeg blijft, krijg je vanzelf gratis frituur. En ook dát is geen geklets.

Leonie van der Grinten

Strafrechtadvocaat bij De Rooij Van Wijk Advocaten in Eindhoven.

https://www.facebook.com/meesterleonie

Terug naar overzicht

Aanbevolen artikelen