Van Stuttgart tot Parijs: hoe we het onderwijs van de BA blijven vernieuwen

‘Lef voor nu en later’ is een van de kernwaarden van de Beroepsopleiding Advocaten. Elke dag werken we aan hoogwaardig, praktijkgericht en toekomstbestendig onderwijs. Niet alleen binnen de BA, maar ook door buiten onze organisatie actief kennis op te halen en te delen. Daarom bezochten opleidingsmanagers Joël de Laat en Elodie Carmiggelt recent de onderwijsbeurs Didacta in Stuttgart en de Europese bijeenkomst van LITEL in Parijs. Wat leverde dat op? Inspiratie, bevestiging dat we al goed bezig zijn, én concrete ideeën om de BA nog verder te versterken.

Leren van andere domeinen

Didacta is de grootste onderwijsbeurs van Europa. Opleiders, beleidsmakers, wetenschappers en bedrijven komen er samen om ideeën uit te wisselen over de toekomst van het onderwijs. Joël: ‘Wat deze beurs zo interessant maakt, is dat je er innovaties ziet uit allerlei vakgebieden. Dat zet je aan het denken: wat kunnen wij meenemen uit bijvoorbeeld het technische of creatieve onderwijs? Denk aan virtual reality, augmented reality en adaptieve leeromgevingen. Inspirerend om erover na te denken hoe we dat in de toekomst mogelijk in de BA kunnen toepassen.’

Flexibel en persoonlijk leren

Elodie: ‘Er werd ook besproken dat jongeren tegenwoordig gewend zijn om informatie te filteren op basis van hun eigen voorkeur en interesses, mede door social media. Dat sluit aan bij onze wens om te onderzoeken of we binnen de BA meer keuzevrijheid in leervormen kunnen gaan bieden. Er bestaan apps die adaptief leren mogelijk maken op basis van iemands interesses en kennisniveau. Natuurlijk zitten daar nog best wat haken en ogen aan, maar het is zeker iets om verder te verkennen.’

Een nieuwe vibe

Innovatie gaat niet alleen over technologie. Elodie: ‘We zagen bijvoorbeeld hoe een trainingslocatie en de inrichting invloed hebben op het leren. Dat kun je doortrekken naar het toepassen van verschillende werkvormen. Een andere opstelling of setting kan zorgen voor een nieuwe vibe en houdt je brein fris.’

Persoonlijke verhalen

Ook psychische gezondheid en sociale veiligheid kwamen op Didacta aan bod. Joël: ‘Dat zijn ook binnen de BA belangrijke thema’s. Opleidingsmentoren horen soms vertrouwelijke persoonlijke verhalen van advocaat-stagiairs. We willen onze mentoren goed begeleiden, zodat zij advocaat-stagiairs ook in zulke gevallen goed kunnen ondersteunen. We brengen dat al in de praktijk: we hebben intervisie voor mentoren ingevoerd, en mentoren kunnen sparren met een coach als ze daar behoefte aan hebben.’

Beroepsopleidingen uit heel Europa

De bijeenkomst van het project LITEL – Lawyers Innovative Training for EU Law, een initiatief van de Europese Unie – bracht beroepsopleidingen voor advocaten uit heel Europa samen in Parijs. De centrale vraag: hoe bereiden we startende advocaten goed voor op een wereld waarin kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol speelt? Joël: ‘Volgens de Europese AI-verordening moet iedereen die met AI werkt niet alleen de techniek begrijpen, maar ook de sociale, ethische en praktische impact daarvan. Binnen het LITEL-project ontwikkelen we samen richtlijnen voor AI-geletterdheid in de Europese beroepsopleidingen voor advocaten. Wij hebben tijdens de bijeenkomst gepresenteerd hoe advocaat-stagiairs in de BA bij elke opdracht laten reflecteren op het gebruik van AI. Daarmee lopen we voor op veel andere landen.’

De meerwaarde van AI

Elodie: ‘Er kwamen ook inspirerende voorbeelden uit andere landen voorbij. In Frankrijk krijgen advocaat-stagiairs bijvoorbeeld een opdracht waarbij ze AI moeten inzetten op een manier die meerwaarde biedt voor de cliënt of de maatschappij. Zoals een casus over grensoverschrijdend gedrag, waarbij AI kan helpen om bewijs uit e-mails of appjes te verzamelen en te clusteren zonder slachtoffers daarmee te hoeven belasten.’

Leading the debate

Zowel Didacta als de LITEL-bijeenkomst leverden waardevolle inzichten op én bevestigden dat we als Nederlandse BA op het gebied van AI tot de voorhoede behoren. Elodie: ‘We willen niet alleen meebewegen met ontwikkelingen, maar ook zelf het gesprek daarover leiden: leading the debate. Daarom is het belangrijk om onze kennis te blijven ontwikkelen én actief te delen. Zo blijven we bouwen aan een sterke, toekomstgerichte opleiding.’

Terug naar overzicht

Aanbevolen artikelen