Werk in uitvoering april 2019
Waaraan werkt de BA? We vertellen er graag over. Deze keer veel nieuws uit Woudschoten: onder meer impactvol leren met de expertgroep, veranderingen bij de workshop gedragsrecht en een legal pubquiz. Lees ook over de vernieuwde module 4 van Beroepsattitude en beroepsethiek.
Woudschoten: welkom en afscheid
In maart is op Woudschoten het twaalfde cohort met 479 nieuwe advocaat-stagiaires begonnen aan de Beroepsopleiding Advocaten. We wensen hen veel succes.
En in maart hebben we op Woudschoten ook weer een cohort uitgezwaaid. 365 advocaat-stagiaires van cohort 7 hebben de Beroepsopleiding Advocaten afgerond. Zij hebben het certificaat en hun stageverklaring ontvangen. Een van de aanwezige stagiaires was verrast dat daarvoor zo’n leuke en feestelijke bijeenkomst was georganiseerd. Dat had niemand haar van tevoren verteld. Nieuwsgierig naar de feestelijke certificaatuitreiking? Bekijk dan hier een terugblik.
Impactvol leren met de expertgroep
Op Woudschoten hebben we een interactieve werksessie gehouden met de expertgroep. In deze expertgroep zitten de vertegenwoordigers van de verschillende lopende lichtingen. Aan de hand van een wetenschappelijk model, het HILL-model, bespraken we hoe je in een praktijkgerichte opleiding als de BA meer impactvol kunt leren. Concreet: hoe kun je dat wat je leert nog beter laten beklijven?
De stagiaires droegen goede ideeën aan die bruikbaar zijn voor het onderwijs. Voorgesteld is bijvoorbeeld om al aan het begin van de opleiding de bibliotheek met al het naslagwerk open te stellen. Dat geeft stagiaires de mogelijkheid om zich eerder in bepaalde onderwerpen te verdiepen. Zo kunnen zij zich proactief voorbereiden.
Workshop gedragsrecht in de praktijk
Advocaat-stagiaires volgen bij de start van de Beroepsopleiding op Woudschoten de workshop gedragsrecht. Deze keer hebben we de opzet van deze workshop veranderd.
Alle deelnemers moesten voorafgaand aan de introductiedagen op Woudschoten in de DLO een diagnostische zelftoets over de gedragsregels maken. Tijdens de workshop op Woudschoten bespraken ze de antwoorden met elkaar. Omdat iedereen zich al een oordeel had moeten vormen over de verschillende praktijksituaties, was er tijdens de workshop zelf meer ruimte voor verdieping. De ethiekdocenten en de aanwezige (oud-)dekens deelden hun visie en ervaring met de deelnemers. Deze manier van werken heeft een positief leereffect. Het is namelijk bewezen dat wanneer je eerst zelf over een vraag na hebt moeten denken, je het antwoord beter kunt onthouden.
Het diner op Woudschoten in een nieuw jasje
Voor het eerst hebben we tijdens het diner op Woudschoten een legal pubquiz gehouden. De stagiaires streden in teams om de winst en moesten daarvoor vragen beantwoorden die varieerden van vragen over arresten tot vragen over muziekfragmenten. Een enkeling dacht daarbij slim gebruik te maken van Shazam, maar dat was uiteraard niet toegestaan. De legal pubquiz werd enthousiast ontvangen door de deelnemers.
Morele oordeelsvorming in module 4
Hoe kom je uit een moreel dilemma? Die vraag staat centraal in de laatste module van Beroepsattitude en beroepsethiek die daarvoor inhoudelijk is gewijzigd. Advocaat-stagiaires leren voortaan hoe ze op basis van eigen argumenten een stappenplan maken, hoe ze de juiste argumenten wegen en hoe ze hun overwegingen bespreekbaar maken. Dit proces heet ‘giving voices to values’. Onlangs hebben we hierin de trainers van het ethiekonderwijs opgeleid. Aan de hand van duivelse dilemma’s hebben zij zich de materie eigen gemaakt.