Toetsmomenten en monitoring
Er zijn drie toetsen in de Beroepsopleiding Advocaten: de toets Ethiek en twee integratieve dagen.
De persoonlijke ontwikkeling van de advocaat-stagiair staat centraal in de twee evaluatiegesprekken.
Toets Ethiek
In het eerste jaar maak je na Ethiek 3 de toets van dit onderdeel.
Integratieve dagen
Naast de toets Ethiek zijn er twee andere toetsen, de zogenaamde integratieve dagen. Je wordt dan door twee specifiek daarvoor aangestelde en opgeleide beoordelaars individueel beoordeeld op de vraag in hoeverre je in staat bent de geleerde vaardigheden en juridisch inhoudelijke kennis toe te passen en in hoeverre je ethisch besef is ontwikkeld. Dat gebeurt in twee afzonderlijke praktijksimulaties: de integratieve dagen.
Je bereidt je in de hoofdpraktijk en de leerpraktijk voor op de integratieve dagen. Dat doe je door te werken aan actuele en praktijkgerichte casus. Je stelt daarin verschillende (proces)stukken op en krijgt daarop feedback.
Integratieve dag 1 vindt plaats aan het einde van het eerste jaar. De toetsvorm is een praktijksimulatie in de vorm van een mootcourt. Aan de hand van het door jou voorbereide praktijkdossier treed je dan op tijdens de mondelinge behandeling ter zitting.
Integratieve dag 2 vindt plaats aan het einde van het tweede jaar. Hier bestaat de toetsvorm uit een andere complexe praktijksimulatie, zoals een onderhandeling bij Privaatrecht en Bestuursrecht en een getuigenverhoor bij Strafrecht.
Evaluatiegesprekken
Het onderwijs in de BA is zoveel mogelijk toegespitst op jouw individuele leerbehoeften en de ontwikkeling van jouw persoonlijke leerdoelen. Die leg je vast in het document ‘Mijn Opleidingsstrategie’. Hierin kun je tijdens de opleiding zelf je vorderingen en ontwikkelingen bijhouden en daarop reflecteren.
Tijdens de Beroepsopleiding Advocaten voer je twee evaluatiegesprekken met je opleidingsmentor en, als mogelijk, je patroon of feitelijk leidinggevende. In deze gesprekken staat jouw persoonlijke ontwikkeling centraal.
Jouw vaardighedentrainer in het centrale onderwijs is ook jouw opleidingsmentor. Hij of zij is jouw vaste aanspreekpunt bij vragen over de opleiding. De opleidingsmentor heeft ook een signaalfunctie; hij of zij merkt het immers vaak als eerste of je ergens ondersteuning bij nodig hebt.
De basis voor de evaluatiegesprekken vormen jouw persoonlijke leerdoelen die je hebt vastgelegd in het document ‘Mijn Opleidingsstrategie’. Ook vragen we je patroon en je kantoor om aan te geven hoe het met jouw persoonlijke ontwikkeling gaat. Verder betrekt de opleidingsmentor zijn of haar eigen observaties tijdens de opleidingsdagen bij de gesprekken en heb je als voorbereiding op het gesprek een formulier ingevuld.
Het eerste evaluatiegesprek vindt plaats aan het einde van het eerste jaar. Daarin wordt ook de uitslag en de beoordeling van de eerste integratieve dag, een toetsmoment, besproken. Dat helpt je bij de voorbereiding op het volgende toetsmoment: de tweede integratieve dag. Het tweede evaluatiegesprek vindt in de loop van het tweede jaar plaats.